Århus Shipyard

Aarhus Shipyard 1960s
Aarhus Shipyard: was located in Aarhus. Declared bankrupt 5. October 2007.
Royal Denship had 3 vessels under construction at the ship yard at the time, they were all finished by Danish subcontractors. The shipyard had two floating docks with the dimensions 90 x 16.5 x 5.2m with a lifting capacity of 1.750 tons and 70 x 13 x 4m with lifting capacity of 650 tons.

66 comments

  1. Pingback: B&W 1973 | VikingLifeBlog
  2. Pingback: Lindø Shipyard 20. februar 1974 | VikingLifeBlog
  3. Pingback: B&W 1993 | VikingLifeBlog
  4. Pingback: Lindø Shipyard, Mærsk and The Absalon Class Frigate | VikingLifeBlog
  5. Pingback: B&W Shipyard | VikingLifeBlog
  6. Pingback: Lindø | VikingLifeBlog
  7. Pingback: B&W – Land Reclamation | VikingLifeBlog
  8. Pingback: Copenhagen Shipyards | VikingLifeBlog
  9. Pingback: Pictures from Lindø Skibsværft | VikingLifeBlog
  10. Pingback: Ship Build In 4,31 Minutes | VikingLifeBlog
  11. Pingback: Danish Shipyards | VikingLifeBlog
  12. Pingback: Maersk Ship Building in Denmark | VikingLifeBlog
  13. Viking Life Blog · April 19

    Aarhus Havn har netop investeret i en ny slæbebåd til ca. 45 mio. kroner, som skal erstatte den 40 år gamle ‘Hermes’.

    – Værftet levede op til alle vores minimumskrav, og samtidig kan de levere en bugserbåd, der kan sejle på én motor, når vi sejler frem og tilbage til det skib, der skal bugseres, mens vi kan benytte begge skibets motorer under selve bugseringen, siger Aarhus Havns kundechef Nicolai Krøyer i pressemeddelelsen.

    Han peger på, at det vil betyde en pæn CO2-besparelse, ligesom den nye slæbebåd i øvrigt vil være langt mere miljøvenlig og også stærkere end den 40 år gamle ‘Hermes’, der vil blive solgt til anden side.

    Den nye båd kan trække 65 ton pæletræk, hvilket er 20 ton mere end ‘Hermes’.

    – Men den har ikke bare stor styrke, den har også markant bedre manøvreringsmuligheder og dermed effektivitet og præcision i arbejdet. Den kan assistere de helt store skibe, der anløber Aarhus, med udpræget præcision, idet den bliver leveret med et såkaldt ASD-system (Azimuth Stern Drive), siger Nicolai Krøyer.

    Fremover vil Aarhus Havn desuden kunne assistere Østjyllands Brandvæsen fra vandsiden med den nye slæbebåd, idet den bliver leveret med et brandsprøjtesystem.

    Aarhus Havns anden slæbebåd ‘Aros’ fortsætter som hidtil sit arbejde i havnen, og den skal således anvendes sammen med den nye slæbebåd i de tilfælde, hvor der er brug for to slæbebåde ved ind- og udsejling af havnen.

    Den nye slæbebåd bliver leveret til Aarhus Havn i sommeren 2021.

    https://www.soefart.dk/article/view/721712/aarhus_havn_kontraherer_ny_slaebebad_i_tyrkiet

    Like

  14. Viking Life Blog · April 19


    Svitzer Ocean Towage sætter nu tre af sine store oceangående slæbebåde, London, Rotterdam og Singapore til salg. De to førstnævnte er bygget i Holland i 1975, mens Singapore er bygget i 1984 og en halv meter længere end de to førstnævnte.

    Søsterskibene London og Rotterdam har et pæletræk på 167 tons, mens Singapore klarer 189 tons. Ud over at fungere som slæbebåd kan Singapore også arbejde som AHT.

    De tre slæbebåde råder hver over 13.500 hestekræfter, nok til at de kan påtage sig stort set alle opgaver over hele verden.

    Skibene har i dag en besætning bestående af hollandske officerer og filippinske søfolk.

    https://maritimedanmark.dk/Print.asp?Id=15695

    Like

  15. Viking Life Blog · April 19


    Århus Havn, den 9. december 1990

    Like

  16. Viking Life Blog · April 19


    Århus Havn, den 1. april 1991

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: